Kansspelautoriteit wil betere invulling zorgplicht van vergunninghouders online kansspelen
Categorie: Gokken en kansspelen, Vergunningen
De in 2024 door Ksa gestarte intensivering van haar het toezicht op de zorgplicht door online aanbieders wordt in 2025 verder doorgezet. Ook zal in 2025 extra aandacht worden gegeven aan de invulling van de zorgplicht door fysieke aanbieders (speelhallen en casino’s). Vanwege veel overtreding van de reclameregels wordt het toezicht op de naleving van reclameregels voor gokken verder verscherpt.
Onvoldoende zorgplicht van gokbedrijven in online kansspelen
Online aanbieders van online kansspelen zouden sneller en beter kunnen ingrijpen bij onmatig spel of een mogelijke gokverslaving, vindt de Kansspelautoriteit. Invulling en uitvoering geven aan de zorgplicht is bij te veel aanbieders volgens KSA onvoldoende. KSA heeft dat geconcludeerd de Kansspelautoriteit (Ksa) na een uitgebreid onderzoek naar de invulling van de zorgplicht bij aanbieders van online kansspelen op de Nederlandse markt. Nu zijn de Beleidsregels verantwoord spelen aangescherpt. En KSA lanceert een nieuwe afdeling Zorgplicht Online.
Verscherpt toezicht KSA op naleving zorgplicht door kansspel aanbieders
Het toezicht op de zorgplicht door online aanbieders wordt verder uitgebreid door KSA. Dat gebeurt onder meer met uitgebreid dossieronderzoek bij online kansspelaanbieders die opvallen in de controledata, en op basis van binnengekomen signalen van spelers. Ook wordt er toezicht gehouden aan de hand van de nieuwe beleidsregels 2024 met betrekking tot zorgplicht en de naleving door aanbieders van de nieuwe regels van het ministerie wordt verder in kaart gebracht. Een nieuwe afdeling van KSA gaat (naast bijvoorbeeld grote verliezen) daarnaast andere indicatoren onderzoeken die op verslaving zouden kunnen wijzen, waardoor problemen in de toekomst beter voorkomen kunnen worden.
5 punten waarmee de zorgplicht van online kansspelaanbieders is aangescherpt
Naar aanleiding van het onderzoek van KSA naar de naleving van de zorgplicht van vergunninghouders gaat de Ksa van het eigen beleid aanscherpen. Ook zal KSA aanbevelingen doen voor aanpassing van de wet- en regelgeving door het ministerie van Justitie & Veiligheid. Aanbieders vervullen hun zorgplicht mogelijk beter als de wetgeving rondom de zorgplicht wordt aangescherpt en normen verder verduidelijkt worden. Dan zouden gokkers beter beschermd moeten zijn. Dit heeft er toe geleid dat de Beleidsregel verantwoord spelen is aangepast per 3 juni 2024, met onder meer de volgende onderdelen:
- Verplichting tot real time monitoring
- Aanscherping van regels over indicatoren die betrokken moeten worden bij de beoordeling van speelgedrag
- Verplicht blokkeren van accounts van probleemspelers tot er een interventie heeft plaatsgevonden
- Beperkingen voor reclame en werving voor kansspelen
- Meer bescherming voor kwetsbare groepen.
Hieronder geef ik een enige highlights van de Beleidsregel verantwoord spelen 2024 worden hieronder toegelicht.
Misleiding met reclame of werving voor online kansspelen is verboden
Onder misleidende wervings- en reclameactiviteiten verstaat KSA in ieder geval dat in of aan de wervings- en reclameactiviteiten van een vergunninghouder:
- een onrealistisch of incorrect beeld van een product of dienst wordt gegeven;
- voorwaarden worden verbonden aan de (eenmalige) gratis deelneming aan een kansspel welke voorwaarden het gratis karakter van de deelname tenietdoen;
- geen duidelijkheid wordt geboden over de duur van de deelneming aan een kansspel of dat de gratis deelneming aan een kansspel zonder toestemming van de consument automatisch overgaat in betaalde deelneming;
- de indruk wordt gewekt dat de consument in het algemeen overwegende invloed kan uitoefenen op de uitkomsten van een door een vergunninghouder aangeboden kansspel;
- de indruk wordt gewekt dat de consument in het algemeen overwegende invloed heeft op zijn spelresultaat door het volgen van een training, studie, of (online) cursus;
- de indruk wordt gewekt dat de raad van bestuur de wervings- en reclameactiviteiten, de kansspelen of de vergunninghouder heeft goedgekeurd, anders dan de neutrale vermelding dat een vergunninghouder beschikt over een vergunning op grond van de wet; of
- de indruk wordt gewekt dat de vergunninghouder beschikt over een Europese vergunning of onder Europees toezicht valt.
Inzetten van beroepssporters of rolmodellen in reclame is verboden
Onder het voor wervings- en reclamedoeleinden gebruik maken van individuele beroepssporters, een team bestaande uit beroepssporters en andere rolmodellen verstaat de KSA in ieder geval:
- het voor wervings- en reclamedoeleinden gebruik maken van afbeeldingen, video-opnames, geluidsopnames, de namen of de aanwezigheid van de rolmodellen, of een andere associatie met het rolmodel in een wervings- en reclameactiviteit; of
- een verwijzing op een website of mediadienst op aanvraag van een vergunninghouder naar een website of mediadienst op aanvraag van de rolmodellen of andersom.
Het inzetten van rolmodellen ter promotie van het evenement zal de KSA bestraffen dat gebeurde als zo blijkt uit een op 12 juli 2024 gepubliceerde last onder dwangsom. JOI Gaming zette meerdere rolmodellen in om reclame te maken voor Jack’s Racing Day 2023. Zo signeerden rolmodellen petjes met daarop het evenementenlogo en de merknaam Jack’s. Ook zijn foto’s geplaatst op de website en sociale mediakanalen van Jack’s Racing Day waarop rolmodellen poseren met hostesses in bedrijfskleding met het logo van Jack’s. Bijvoorbeeld reclames met geënsceneerde situaties en scripts met (het team van) een beroepssporter of een ander rolmodel niet zijn toegestaan voor vergunde aanbieders van risicovolle kansspelen.
Strenge regels KSA ter voorkoming van gokverslaving
De vergunninghouder voor gokspelen moet goed, dus real time, monitoren of sprake is van verslavingsgedrag van een speler. De KSA kan bij het houden van toezicht op en handhaven van de zorgplicht in ieder geval als signaal betrekken dat de speler:
- niet langer de financiële gevolgen van zijn speelgedrag kan dragen;
- overmatig probeert zijn verliezen terug te verdienen;
- dringend of herhaaldelijk klaagt over niet of te weinig winnen;
- dringend of herhaaldelijk verzoekt om bonussen;
- een creditcard of e-wallet gebruikt voor een storting op de speelrekening;
- meerdere betaalmethoden gebruikt voor een storting op de speelrekening;
- op voor de speler ongebruikelijke tijdstippen deelneemt, waarbij met name wordt gelet op deelname in de nachtelijke uren (van 00.00 tot 06.00 uur);
- binnen een etmaal in totaal langer dan zes uur deelneemt;
- aanmerkelijk vaker deelneemt dan andere spelers bij de vergunninghouder;
- speelgedrag vertoont dat negatieve persoonlijke, sociale of maatschappelijke gevolgen veroorzaakt;
- negatieve persoonlijke, sociale of maatschappelijke gevolgen van zijn speelgedrag ontkent, vermijdt of negeert; of
- een signaal probeert te verhullen of een interventiemaatregel probeert te ontduiken of omzeilen.
Passende maatregelen door aanbieder kansspelen bij onmatig gedrag van spelers
De aanbiedeer moet passende maatregelen treffen (interventie) en wel zodanig dat de vergunninghouder de zwaarte van zijn interventiemaatregelen afstemt op de ernst van de signalen en dat hij onverwijld intensievere maatregelen treft als de genomen interventiemaatregelen niet of onvoldoende tot het beoogde resultaat leiden. Zo snel mogelijk en in ieder geval binnen een uur nadat de relevante feiten en omstandigheden zich hebben voorgedaan dienen deze onderkend te worden. Bijvoorbeeld in een persoonlijk onderhoud dient de aanbieder de speler te wijzen op passende zorg om verandering in hun speelgedrag te bewerkstelligen. Ook dient onderzocht te worden of een speler door onmatige deelneming aan kansspelen of kansspelverslaving schade kan berokkenen aan zichzelf of aan zijn naasten. Als de vergunninghouder bijvoorbeeld onvoldoende maatregelen heeft getroffen om ook ‘s nachts te kunnen onderkennen dat sprake is van een duidelijk redelijk vermoeden of in te kunnen grijpen, is dat in beginsel niet conform zijn zorgplicht.
Extra regels ter bescherming kwetsbare groepen zoals jongeren
Wat niet meer kan is reclame als logo’s, namen van een kansspel of een vergunninghouder vermeld staan op producten die voor een aanmerkelijk deel door minderjarigen worden gedragen of gebruikt. In het bijzonder reclames die gericht zijn op kwetsbare groepen van personen vallen ook fysieke reclamevormen (zoals bijvoorbeeld billboards, swanks, abri’s en mupi’s) die in het zicht van of op locaties staan die gericht zijn op minderjarigen. Relevant is of een product bij de gemiddelde (minderjarige) consument de indruk wekt of impliceert dat er een relatie is met een vergunninghouder of zijn kansspel. De KSA is zeer kritisch over inzet van wervings- en reclameactiviteiten met een sterk wervend karakter in te zetten voor een kansspel waarvan uit de risicoanalyse naar voren is gekomen dat het kansspel een hoog risicopotentieel heeft. Fout is in dat opzicht het gebruik van banners, pop-ups of mailtjes, waarin spelers worden gewezen op hoge bonussen of spaarprogramma’s als ze deelnemen aan deze kansspelen. Ook spaarprogramma’s zelf die zijn gekoppeld aan de deelname van een spel, zetten aan tot doorspelen, net als bonussen die gekoppeld zijn aan het aantal keren dat iemand meespeelt. Ook verwerpelijk is het als een betrekkelijk ongevaarlijk kansspel presenteren, terwijl uit de risicoanalyse naar voren is gekomen dat het kansspel een hoog risicopotentieel heeft. Al deze punten dien goed beschreven te zijn in het verslavingspreventiebeleid van de vergunninghouder.
Het team bestuursrecht van Blenheim adviseert en begeleidt ondernemers bij vergunningtrajecten, compliance met kansspel regelgeving en in geval van handhaving door de toezichthouder. We delen onze expertise graag met u.